søndag den 21. juni 2015

Et par tanker om eksperter - for alles skyld

Hvis du ikke husker det, kan jeg godt forstå det. Jeg huskede det faktisk heller ikke selv, men et medlem af Dansk Folkeparti - Mette Hjermind Dencker - havde nogle ret sære holdninger i en klumme hun skrev i 2013. Ifølge http://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/dfer-slettede-kritisk-kommentar-fra-tv-vaert/5617236 har hun for længst trukket sine kommentarer tilbage som værende 'en uheldig formulering.'

Hvad mange nok ikke ved, og jeg slog det op på http://www.ft.dk/Folketinget/findMedlem/DFMEHD.aspx, er at hun er uddannet psykoterapeut mellem 2003 og 2007.

Fordomsfulde mennesker bliver normalt ikke psykoterapeuter... :-)

Du kan selv søge bagud hvis du vil læse hendes formuleringer. Jeg vil ikke bruge spalteplads på at gengive den slags synspunkter under nogen omstændigheder, og jeg finder det skændigt, at nogle partiers medlemmer må trække langt mere tilbage end andre - og egentlig gør det straffrit. Det udfordrer den værdighed som medlemmer af Folketinget burde stå for.

Langt værre er dog, at hvis der gemmer sig folk rundt omkring i landet med lignende holdninger, som har et virke som parterapeuter, psykoterapeuter, coaches eller sexolog, så er det yderst farligt for de kunder, som kommer for at få hjælp til et konkret problem.

For der er nok ikke ret mange der vil komme med personlige spørgsmål hvis de i forvejen ved, at rådgiveren er forudindtaget IMOD den situation vedkommende kommer med.

Mit bedste råd er derfor, at du googler den person du opsøger, hvis du skal finde en god terapeut. Du vil ikke fortryde, at du lige tjekker op på hvad vedkommende står for. Langt de fleste er naturligvis top-professionelle, og du har normalt intet at frygte. Synes dog jeg ville advare for at undgå, at nogen falder i fælden hos den slags som ovenfor skitseret...

God søndag til alle. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar