søndag den 14. marts 2021

Skal man blive sammen for enhver pris?

Det skal sige helt fra starten af. Jeg har den største respekt for de par, som genfinder melodien, og bliver sammen. Det er både modigt og modent, at man kan arbejde sammen om, at løse de udfordringer, der måtte være i ens forhold. Denne artikel søger dog at behandle den fordom, at man bør blive sammen for enhver pris, herunder underforstået "for børnenes skyld" i flere tilfælde.

Forhold handler om, at forene to mennesker med hver sin bagage. I forelskelsesfasen er der ingen grænser for, hvad vi accepterer. Vi er nysgerrige på den anden part, og de små ting, der driller skubbes ofte under gulvtæppet med et smil og et 'forandring fryder."

Det mange glemmer er, at tale om de forskelle. Vi vil jo helst ikke rokke båden for meget, vel?

Men måske skulle man tage snakken mens der er bobler i maven, for hvis din partner smider sokkerne ved siden af vasketøjskurven 7 ud af 10 gange, så er det næppe noget, der bliver bedre med tiden...

De små og store udfordringer

Det er en svær snak for mange, fordi de ikke er vant til at tage denne samtale. Hvis de helt fra starten af var gearet på god kommunikation, så ville det aldrig vokse sig til et stort problem, fordi det blev løst længe inden.

Det lyder nemt. Det er måske også nemt, men det kan også være svært. Hvis den ene eller begge parter i et forhold forbinder en diskussion med skældud pga ting fra barndommen, så vil nissen flytte med længe efter den indledende forelskelse har lagt sig. Det er derfor man skal gøre det helt fra starten af. Hvis der skabes trygge rammer for begge parter til at vokse sammen i fælles synergi, så kan alt klares!

ALT - det lyder af meget?

Jeg forstår godt, at hvis det er første gang du hører om dette, så kan det være udfordrende, at tænke sig til at tale om alting uden forbehold. Hvis du har læst og brugt Parplan 2021 fra parterapeut og sexolog Maj Wismann, så ved du, at snakkene kan være små hyggestunder, I måske ligefrem glæder jer til. Hun nævner det selv på sine Instagram-lives, som du kan følge med i, hvis du følger hende på Instagram. De udsendes efterfølgende både som podcast og på YouTube, så du kan gå tilbage til disse lives, hvis noget konkret driller for jer. Hun og hendes mand har valgt en ugentlig dag, hvor de selv bruger parplanen, så det er en udgivelse, der bliver brugt aktivt - og måske kan den også inspirere jer...

Hvis ikke du fik fat på denne parplan, så kan du via dette link skrive dig op til, når Parplan 2022 udkommer til december i år. :-)

Kan man virkelig klare alt? Både ja og nej. Man kan ikke klare alt, hvis den ene eller begge danser rundt om den varme grød. Hvis du eller din partner taler udenom, så når I ikke i mål. I skal aktivt sætte jer for, at VILLE løse tingene, for at det kan lykkes.

Vi skal turde sætte grænser

Det skuffer mig, når nogle nærmest pr. autopilot siger, at man for alt i verden SKAL blive sammen, og særligt, når de tilføjer ordene "...for børnenes skyld"!

Jeg skal ikke gøre mig selv spor bedre end jeg er - og heller ikke i denne forbindelse. Dog kan jeg huske min datters (vores ældste af tre børn) ord, for hun gav udtryk for, at hun havde fået en gladere far, da hun talte med sin faster om vores egen skilsmisse.

Ikke fordi jeg på nogen måde skal lægge ansvaret på den ene side overhovedet. For vi nåede bare en situation hvor det voksne var, at kalde bluffet. Vi gik i hver sin retning i forholdet, og der måtte ske et brud. Den slags skal andre ikke blande sig i, for valget er vores eget, i alle livets forhold.

Der er tidspunkter, hvor man simpelthen må lave den plus- og minusliste, som giver det endelige svar, hvis partneren ikke vil arbejde sammen om forholdet. Jeg vil aldrig afsløre disse ting for nogen, for ingen har krav på viden om selve årsagerne, og det løfte vil jeg gå i graven med. Forhold er private, og man skal aldrig bruge nogen platform til at gøre sig selv bedre end andre. Det er slet ikke det, det hele handler om.

Det bør handle om, at blive klogere her i livet, og en vigtig ting er i den forbindelse, at bruge de værktjer, der virker. Det er en af grundene til, jeg flere gange blandt andet har nævnt Parplanen, for jeg ved, den virker. Der er mange, som misforstår, fordi vi lever i en tidsalder, hvor nogle anbefaler ting, fordi de kan tjene på disse anbefalinger. Det kommer adlrig til at ske på denne blog. Min troværdighed ligger i, at jeg kalder bluf uanset hvor jeg ser dem, og således også påstanden om, at man for alt i verden skulle blive sammen.

Hvis du og din partner kan finde melodien, så vil jeg igen heppe på indsatsen, og håbe I lykkes. Når man holder fast i alt det gode og positive lægges der et solidt fundament for den videre færd sammen. Det bliver ikke nemt, at forene to mennesker med deres 'fordele og bagdele' (undskyld det spøgefulde udtryk 👼), men præmien for den store 💕 mellem to mennesker, der kæmper sammen er større end noget andet trofæ. Held og lykke til dem, der tager kampen, og god søndag til alle bloggens læsere. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar