mandag den 19. november 2018

Forhold og vold hører IKKE sammen!

Jeg så her til eftermiddag en udsendelse hvor den amerikanske tv-vært Dr Phil havde en kvinde i studiet, som mistænker at sin datter og barnebarn udsættes for vold i hjemmet. Den slags ER hjerteskærende, for at sige det mildt. Nu var der en masse komplikationer i mor-datter forholdet, som vi slet ikke skal ind på. Emnet for denne artikel er alene forhold, der er prægede af vold mellem to voksne mennesker.


Man kan ikke gentage det for tit: vold er ALDRIG i orden!

Forhold bør være baseret på kærlighed, og børn skal kunne føle sig trygge i hjemmet. Hvis man fjerner trygheden, ryger det vigtige solide fundament, som børn fortjener under deres opvækst.

Det BURDE ikke engang skulle siges, vel? Det BURDE være logik for burhøns!

Det er et emne, som interesserer mig voldsomt, for jeg har hørt og læst en hel del om emnet. Jeg bliver SÅ glad hver gang en kvinde bestemmer sig for, at hun ganske enkelt IKKE vil finde sig i det mere! Det er SÅ glædeligt, når en person endelig bestemmer sig for, at det må være slut med at lade sig ydmyge.

Ligesom utroskab ikke er i orden i monogame forhold, så er vold det bestemt heller ikke.

Vi skal turde sige fra - også når dette sker blandt andre, altså hos naboer, genboer eller underboen. Det skal ikke kunne henføres under 'privatlivets fred', for det er ikke acceptabel adfærd.

Vi oplever i disse tider et stort skred i vores moralske habitus blandt mange. Man taler om 'hvide' løgne, selvom enhver afvigelse fra sandfærdighed i princippet er en gråtone helt over mod den sorte (og beskidte) løgn... Nok er verden ikke altid sort eller hvid, men vold SKAL stoppes. Vi skal ikke vende det blinde øje eller det døve øre til det. Tværtimod, faktisk. Ofte er vold et symptom på flere andre problemer i et forhold - det være sig bl.a. enten druk eller narkotikaforbrug.

Det er så positivt når to mennesker vælger at flytte sammen, men lige så klart skal det være, at når disse to mennesker ikke kan sameksistere i kærlighed længere, så skal den ene part flytte. Uden nogensinde at ty til vold - bare smut, pomfrit...

Når jeg hører om kvinder, der har levet i flere år i voldelige forhold, så får jeg - undskyld mit danske - en vis lyst til at opdrage den mand, som er så svag, at han tyr til vold overfor en kvinde. Det er fordi jeg har den klokkeklare holdning, at en mand ALDRIG slår på en kvinde. Det er også den lærdom jeg har givet videre til begge mine sønner. Jeg har lært alle tre børn, at man aldrig skal bruge vold, for det er lige så vigtigt, at datteren OGSÅ har en klar holdning til det, hvis hun nogensinde skulle - 7,9,13 - møde den slags. Det vigtige er, at stoppe den slags fremadrettet, og her ligger ansvaret altså hos os forældre. Vi skal give vore børn gode vaner, så de ALDRIG nogensinde går på kompromis på dette område.

Jeg ved godt, at der altid vil være folk, som påstår, at vi ikke derved er sikre på, at volden stopper, men ét er sikkert: hvis vi intet gør, er der ingen chance for positiv forandring. Så det ER vigtigt, at vi alle viser et godt eksempel for vores børn. Eksemplets magt er altid tydeligere end tomme ord...

Fortsat god dag herfra til alle bloggens læsere. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar