søndag den 31. juli 2022

Livet er for kort til dårlig sex

Jeg er vild med den amerikanske doktor i sexologi Emily Morse, som udgiver podcasten Sex With Emily. Hun inviterer mange spændende mennesker ind i sit studie, og alle kan lære en hel del ved at lytte med hos hende. Hvis ikke du er specielt god til engelsk, så kan det måske udvikle dit sprog samtidig - det må du ikke lade dig skræmme af, for emnerne er så spændende, at du hurtigt fanger budskaberne.

Et af hendes budskaber handler bl.a. om, at fokusere på egen nydelse, og dermed også orgasmer, forspil m.v. Livet er for kort til dårlig sex.

En af mine kæpheste: det er dumt at simulere

En af mine egne kæpheste er, at det er dumt at simulere. For hvordan skal din partner opdage, at det han eller hun gør ikke virker, hvis du lyver? Det er at lyve, når man simulerer. Det kan, indrømmet, være nemt, men faktum er jo, at ingen kan leve på en løgn.

Gode forhold skal handle om intimitet, voksenleg med hinanden, nærhed, nydelse, forspil, efterspil, glæden ved hinandens kroppe, kysserier, søde ord, varme tanker - og så kan det hele krydres helt efter jeres egne lyster.

Men at simulere er aldrig en løsning - og da slet ikke på langt sigt...

Sex er det emne man aldrig holder op med at kunne lære mere om!

Lige siden jeg i starten af 80'erne lånte en bog om G-punktet, har emnet interesseret. Jeg har læst mange bøger, og jeg har også lært nyt. For eksempel at forståelsen af Grafenberg-punktet har ændret sig, efterhånden som vi har fundet ud af, at klitoris også har en indre del. Alle de fascinerende ting kan du selv læse mere om. Jeg har tidligere skrevet om gode bøger om emnet.

Enhver liste kan krydres med egne særlige interessepunkter. Da jeg senest købte den store bog Sexologi - faglige perspektiver på seksualitet (1100 sider), må jeg bare erkende, at området er så meget bredere end to ryk og en aflevering. Noget alle ved, men ingen erkender.

Vi lader os alt for ofte nøje med status quo, og det skal vi aldrig gøre, når det gælder sex. Det skal være en udflugt i nydelsens verden, og det skal være noget, som giver mening for begge parter.

Tænk lidt over din egen nydelse, kære læser, og om jeres parforhold trænger til noget krydderi. Tag ansvar for det, få talt om det, og se at få gjort noget ved det.

Fortsat god aften.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar