tirsdag den 24. september 2019

Kan man være gift med hinanden i 44 år uden at vide alt om hinanden?

I dag vil jeg stille et spørgsmål, som kan synes meget sært, nemlig: kan man være gift med hinanden i 44 år uden at vide alt om hinanden? Dit umiddelbare svar vil nok være, at nej, det kan man umuligt. Men der tager du grueligt fejl.


Det skete for mit vedkommende for 7½ år siden, at jeg fik en kæmpe overraskelse.

Vores forældre blev gift i 1968, og gennem alle årene har vi, naturligvis, fået rødkål til både kalkun og flæskesteg. I flere sammenhænge også som tilbehør ved siden af kartofler til frikadeller. Jeg har altid været meget glad for rødkål...

Vores forældre tog ofte til Gran Canaria op til jul. Når de så kom hjem, var det ofte sådan, at de spiste berberiandebryst til jul. Et år havde moren glemt at købe rødkål, og så kom overraskelsen. Da hun nævnte det for vores far, sagde han, at det ikke gjorde spor, for han havde egentlig aldrig brudt sig om rødkål, og det havde vores mor egentlig heller ikke.

Da jeg hørte dette, sagde jeg straks: "Hvorfor har I så spist det med største fornøjelse gennem alle årene?"

Vores mor måtte jo erkende, at hun var 'opfinderen' af ruskumsnusk, så det var en overraskelse. Ruskumsnusk dækker over, at dagen efter fx flæskesteg eller kalkun, så blandede hun alle kartofler - både de hvide og de brune - sammen med sovsen og så rødkålene. En fortræffelig blanding, som min ex-kone, og vores unger faktisk også er vild med...

Man kan da umuligt være gift så længe uden at have talt om rødkål, vel? :-)

Jeg kom i tanke om dette forleden, da spørgsmålet kom op i anden forbindelse, og ungerne morede sig meget over dette. Vi har alle retter vi spiser af høflighed, men som vi aldrig selv laver, men når der ligefrem er noget man slet ikke kan lide, så bør man da sige fra, skulle jeg mene.

Alene lugten af øllebrød kan give kvalme hos mig, og blodpølse rører jeg heller ikke. Udover de to ting, er der frit spil på alle hylder. Der har været ting, jeg ikke brød mig om, da jeg var barn, men som jeg i dag er tosset med. Det gælder fx lever og rosenkål. Men jeg kunne aldrig selv drømme om, at spise de to ting, jeg slet ikke brød mig om...

Det vækker så et spørgsmål, I kan snakke om: er der ting som du, eller din partner, ikke bryder sig om, men som I bare har spist fordi 'sådan gør man bare'?

Rigtig god dag til alle bloggens læsere. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar