lørdag den 7. september 2019

Snart julefrokoster forude - plej forholdet

For snart et år siden skrev jeg på denne blog en artikel med titlen Nu kommer terapeuternes og skilsmisseadvokaternes yndlingssæson - julefrokosterne. Hvis ikke du fik læst den, så klik på titlen. Det vil du ikke fortryde, hvis du gerne vil pleje jeres nuværende forhold...


Nu vil jeg ikke genskrive det samme, men dog tage udgangspunkt i det sidste afsnit jeg skrev i ovennævnte artikel:
Det er SÅ nemt at lukke øjnene og håbe på det bedste, men jeg anbefaler altid, at man er pro-aktiv i ens forhold. Får taget temperaturen på hvordan tingene går, og forsikret hinanden om, at partneren bestemt skal hygge sig, og få en kæp i øret, hvis det er ønsket - men at man samtidig holder sammen. Så vil fristelsen, alt andet lige, være mindre, fordi man udmærket godt ved hvad man har, og ikke har lyst til at satse det gode arbejdsmiljø ved at dumme sig...

Du vil huske, hvis du har fulgt med på denne blog, at jeg fremhæver min e-bog Kend din kæreste, som egentlig burde hedde Bliv en bedre kæreste. Jeg mener nemlig, at det er vigtigt, at vi forsikrer hinanden om, hvor vigtig ens partner er for én. Nogle synes det med gentagelser kan være irriterende, men det ER vigtigt, at bekræfte hinanden i alt det gode vi gør for hinanden, fordi vi elsker denne person.

Det kan synes banalt og underordnet hvem der laver madpakken, men tro mig: ungerne ville blive kede af det, hvis ikke den blev lavet. Det samme gælder de små ting i hverdagen. Den lille hilsen på smørrebrødspapiret, som lige vækker et lille smil. Et strejf af lykke, når partneren anerkender hvad man betyder for hinanden...

Det er dem, der glemmer dette, der ofte kommer i tanke om, hvor meget det ville have betydet - når først bruddet er sket! Da er det bare for sent.

Det er med forhold som med biler. Nogle overhører de første signaler om slitage, og reagerer først, når bilen skal hentes med en kranbil, hvorimod andre reagerer i tide, og sparer en masse penge ved at tage udfordringerne efterhånden som de dukker op.

"Mit forhold kan da ikke sammenlignes med en bil" tænker du måske.

Men jo, det kan det rent faktisk.

Det handler nemlig alt sammen om rettidig omhu. Hvis folk brugte mindre tid på sociale medier og overspringshandlinger, men sørgede for at anerkende, at et forhold er en investering i et (forhåbentlig) livslangt forløb, så VILLE de tage forholdet mere alvorligt. Ganske som bilen har det bedst, når vi passer og plejer den, fordi vi ved, at det er vejen til driftsstabilitet. Når du står en kold vinterdag, og bilen ikke vil starte, så har du kun dig selv at bebrejde, fordi du ikke var opmærksom på, den også havde lidt startproblemer sidste år.

Så op på hesten, og få talt med din mand eller kone, kæreste, forlovede eller hvordan I nu ellers har valgt at leve sammen.

God vind med projektet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar