tirsdag den 1. februar 2022

Februar-temaet: bøger du med fordel kan læse for at blive klogere på relationer

Det kan for nogle lyde som et mareridt, at skulle læse bøger for, at styrke sit parforhold, men fat mod. Dels findes der lydbøger om emnet, og samtidig har mange bøger udviklet sig en hel del siden de kedelige bøger, vi alle pligtlæste mens vi gik i skole...

Parforhold kan kræve en del forberedelse, og her kan det hjælpe, hvis du har fordybet dig i emnet med et par gode bøger, og måske også har hentet inspiration fra tv-serier og podcasts. I februar måneds tema skal vi kigge på de bøger, jeg i hvert fald har læst, og som jeg varmt kan anbefale dig som læser af Løst og fast om sex og samliv, fordi jeg ved, de har gjort en forskel for min egen forståelse af emnet.

I denne artikel vil jeg særligt fokusere på disse seks bøger:

Hvis du gerne vil læse en anmeldelse af bøgerne, så indeholder hver titel ovenfor link til min anmeldelse af bøgerne, da jeg læste dem.

Jeg har valgt at dele min beskrivelse af bøgerne op i tre hovedkategorier:

  1. Grundlæggende viden om parforholdet
  2. Troen på flere veje til kærligheden
  3. Når kærligheden udfordres

Grundlæggende viden om parforholdet

Når det gælder den grundlæggende viden om parforholdet, så er der tre bøger du bør læse. Primært anbefaler jeg Glæden med skeden, fordi den indeholder vigtig anatomisk viden, som BÅDE mænd og kvinder har gavn af at læse.

Du må heller ikke gå glip af Majs Kærlige råd fra en ven, hvor hun har samlet 66 klummer hun bl.a. har udgivet i BT. Der er så mange emner, som behandles i kort form, og med afslutningen af hver klumme følger der vigtige spørgsmål I kan stille hinanden. Det er en genial bog for alle i parforhold, hvor man med udgangspunkt i en ny novelle fx hver uge kan tage de snakke, mange andre aldrig får taget.

Sidst men ikke mindst, skal man også læse Christianes bog Kærlighed med vilje, fordi vi tager mange mønstre med ind i voksentilværelsen, som vi ikke altid selv er opmærksom på. Det kan give mange vigtige svar på, hvorfor nogle af forældrenes eller svigerforældrenes skænderier gentager sig hos børnene, der selv i mellemtiden er blevet voksne, og så bliver deres børn vidner til lignende handlemønstre.

Troen på flere veje til kærligheden

I denne tid tyer mange til netdating frem for 'almindelig' old-school dating, hvor man mødtes i byen. Det giver en hel del udfordringer, som ligger udenfor denne artikels formål at beskrive, men endnu vigtigere er faktisk, at Katerina Pitzner har skrevet en bog med titlen Sjælens begær, som netop kommer ind på nogle af de ting, vi kan lære af parforholdet, og også nogle forklaringer på hvorfor ikke alle forhold varer evigt.

Det er naturligvis ikke nogen lovbog. Du skal se bogen som inspiration til at åbne dine tanker, præcis som Anja Lysholms bog Hvem er du utro?, der handler om polyamori.

Når kærligheden udfordres

Bogen Men hvorfor? af Maj Wismann er SÅ vigtig, fordi den giver et indblik i utroskabens mange facetter. Bogen er ikke nogen smagsdommer-bog, men derimod en fantastisk livsbekræftende bog, fordi den også viser, at nogle rent faktisk kommer godt videre efter utroskab.

Utroskab er et emne vi alle har meninger om, før vi enten selv udsættes for det, eller prøver det - og det er altid nemmere at forholde sig akademisk til et emne, set i forhold til, når der kommer ansigter på begivenhederne. Det er derfor jeg anbefaler, du læser alle bøgerne jeg nævner, for på hver deres måde har de inspireret mig, og derfor formoder jeg også, du/I kan få udbytte af læsningen.

Rigtig god læselyst. :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar