lørdag den 1. januar 2022

Januar-temaet: podcasts om sex og samliv du bør lytte til

I denne artikel vil jeg nævne tre podcasts om sex og samliv du bør lytte til. Jeg lytter selv til dem, og derfor tør jeg godt anbefale dem, for de bringer alle noget godt, som du/I kan bruge i jeres eget parforhold.

Jeg anbefaler følgende tre podcasts, og beskriver dem hver især i håbet om, at de også kan inspirere jer, som de har inspireret mig:

  • Sammen med Maj Wismann
  • Soft Spot
  • Nu snakker vi om det

Sammen med Maj Wismann

Jeg har tidligere nævnt Majs podcast, blandt andet i artiklen Podcasten Sammen med Maj Wismann - coronalives med fokus på parforhold. Podcasten indeholder nu mere end 200 afsnit i feedet, og der er virkelig guf for alle, der gerne vil vide mere om udfordringer i parforholdet.

Jeg synes det var rigtig fedt, at Maj besluttede sig for, at dele sin viden i Instagram lives, som først udgives som Youtube-videoer, og dernæst udkommer i lydform som podcast. Det gør, at du kan følge med uanset hvilket medie du foretrækker.

Når du enten skriver til Maj Wismann via en besked på hendes Instagram eller lægger en kommentar på en af hendes Youtube-videoer, så er det muligt at give inspiration til en ny Instagram-live, og dermed flere podcasts. Der er en glimrende ping-pong af kommentarer undervejs i hendes Instagram-lives, og det gør faktisk også podcasten mere levende, fordi man får svar på parallelle tanker undervejs.

Soft Spot

Podcasten Soft Spot styres af tv-værten Anna Lin (som mange nok genkender fra Kender du typen? på DR1) og Amanda Wendel. Det er en podcast som udfordrer det binære syn mange har på parforholdet, og der er mange tabuer, der nedbrydes i denne fordomsfri podcast.

Den bedste måde at beskrive podcasten på er faktisk den beskrivelse podcasten også får på DRs egen hjemmeside med disse ord:

I Soft Spot forsøger vennerne Anna Lin og Amanda Wendel at tage sex-snakken én gang til! For meget af det, de har lært om sex i skolen, på tv og gennem popkulturen, stemmer ikke rigtig overens med den sex, de har mødt i den virkelige verden. Derfor er de på en mission for at blive klogere. Og i selskab med inspirerende gæster og dig, der lytter med, undersøger de intimitet, lyster, grænser og alt det, som har betydning, når det handler om sex. Produceret for DR af Munck Studios København.

Jeg er vild med konceptet, fordi både Anna og Amanda som unge mennesker kan tale direkte til målgruppen. Ikke at ældre ikke må lytte med, for vi forældre kan også få meget ud af at lytte med på de ting unge mennesker kæmper med.

Anna Lin var med for sidste gang den 25. november 2021. I slutningen af podcasten fortæller hun, at hun ikke har tid til, at fortsætte i podcasten - og det er spændende om Amanda finder en ny medvært. Dog skal det siges, at de eksisterende afsnit er værd at lytte til, og derfor med i denne artikel.

Nu snakker vi om det

Podcasten Nu snakker vi om det styres af tre unge mænd, nemlig Morten Svane, Malthe Zimakoff og Daniel Jensen. De har udgivet over 60 episoder af podcasten, og det var faktisk først da de interviewede Maj Wismann om emnet utroskab, at jeg opdagede deres podcast.

Jeg har fulgt med lige siden fordi denne podcast, ligesom Soft Spot nævnt ovenfor, er en god hyggesnak, som virkelig passer godt til podcast-formatet, eller i hvert fald sådan som jeg godt kan lide podcasts...

Konklusion: podcast-formatet kan noget for parforholdet

Der er skrevet mange gode bøger om parforholdet. Der er lavet mange gode tv-serier om emnet. En ting er dog sikkert: lydformatet kan noget for parforholdet. Dels fordi det er nemt at dele links til formatet, men også fordi du kan lytte til dem, samtidig med, du laver andre ting. Det tror jeg passer os moderne og travle mennesker rigtig godt, og derfor håber jeg også du er blevet nysgerrig på selv at tjekke disse podcasts.

Rigtig god lyttelyst til dig. :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar